Kangasala 24H 19.-20.8.2005
Kangasala 24H houkutteli aurinkoiselle Kangasalalle useita maastopyöräilystä kiinnostuneita harrastajia joukossaan myös Kerkesix ry:n iskuosaston. Joukkueemme osallistui kuntosarjaan tavoitteena viettää oivallinen vuorokausi pyöräin päällä ulkoillen. Kokemuksia karttuikin hyvin ja tapahtumasta jäi hyvä maku suuhun. Tähän vaikutti myös sää, joka oli lähes optimaalinen. Pilvettömällä taivaalla tähdet ja kuu sekä päiväsaikaan aurinko antoivat oman pikantin lisämausteensa tunnelmaan.
Tapahtumassa on tarkoitus ajaa niin monta kertaa 7 kilometrin rataa ympäri kuin vaan vuorokauden aikana ehtii. Rata oli hyvin suunniteltu ja sisälsi monenlaista maastoa. Pohja oli usein varsin haastavaa juurien ja kivien muodossa ja alueen mäet oli hyötykäytetty erittäin tehokkaasti reittiä suunniteltaessa. Joukkueiden vahvuus kilpasarjassa oli kuusi henkeä, mutta kuntosarjassa osallistujia joukkueessa sai olla jopa 24 henkilöä. Joukkue Kerkesix lähti matkaan kahdeksalla pyörähtäjällä. Joukkueen kilpailijoista sai radalla olla vain yksi kerrallaan, sen sijaan kuinka monta kierrosta ajaa yhtä mittaan oli täysin jokaisen itsensä (tai joukkueen) päätös.
"Hyvissä ajoin" ennen lähtöä päätettiin järjestys jolla lähdettiin liikkeelle. Perustava ajatus oli myös, että ainakin aluksi jokainen pyöräilee vain yhden kierroksen kerrallaan, jolloin mahdollisimman moni ehtii tutustua rataan valoisalla. Kolme ensimmäistä kertaa edettiinkin tämän suunnitelman mukaisesti, jokaisen suorittaessa kierroksen kerrallaan. Neljännellä kerralla alkoivat jo tuplasuoritukset ja lepotauot, jonka jälkeen järjestyksen annettiin elää tilanteen mukaan.
Iltsu sai vaativan tehtävän toimia viestin aloittajana. Toisena vielä valoisalle radalle lähti Pete L., jota seurasivat järjestyksessä Minna, Pete S. ja Emmi. Tässä vaiheessa alkoi ilta jo hämärtyä ja Ninnun ollessa kierroksellaan yö laskeutui maaston ylle. Arde ja Jappe pääsivät tutustumaan rataan ensimmäisen kerran vasta pimeällä, jolloin maisemia ei tarvinnut liiemmälti ihailla. Toki yöosuuksia riitti kaikille, joten kukaan ei jäänyt ilman tätä kokemusta. Toisella kierroksella pääsivät kaikki joukkueemme polkijat viimeistään tutustumaan öiseen pyöräreittiin. Yölläkin matka sujui pääsääntöisesti mainiosti, sillä pyörään ja kypärään kiinnitetyt lamput valaisivat metsää riittävästi mahdollistaen ajamisen. Kierrosnopeudet eivät radikaalisti muuttuneet päivän ja yön välillä. Tämä kertonee jotain radan haastavuudesta. Lamppuja oli käytössä monia erilaisia ja tapahtumaan saapumasta estynyt Apo oli hankkinut uuden halogeenivalaisimen. Ja perinteisen In Summa -meiningin mukaisesti lamppu otettiin valoakin nopeammin koekäyttöön. Yhdellä akulla ehdittiin edetä jo useita kierroksia, kunnes kesken Emmin yöosuuden testilampusta loppui virta. Lamppu itsessään oli kyllä varsin toimiva.
Radan kiertämiseen kului joukkueeltamme aikaa noin puoli tuntia, jolloin suoritusten väliksi muodostui nelisen tuntia. Jokaisella oli mahdollisuus käyttää tämä aika parhaansa mukaan. Unta sai vaihtelevasti, mutta ainakin allekirjoittanut pystyi käyttämään väliajat riittävän tehokkaasti hyödyksi. Erillistä huolto-osaa ei tälle tapahtumalle oltu rekrytoitu mukaan vaan joukkue toimi itse itseään huoltaen. Varikkoalueelle oli pystytetty huoltokatos, jonka karuun kalustukseen kuului takaseinänä toimiva naamioverkko ja kahden hengen istuttava retkisohva. Varikkopilttuuta ei käytettykään juuri muuhun kuin vaihtojen oikea-aikaiseen suorittamiseen. Sen sijaan itse leirialue sai kunnian toimia joukkueen lepo- ja olohuoneena. Perinteisesti fasiliteetit olivat tilanteeseen soveltuvia, eli paikalle oli tuotu komentoteltta, iso ruoanvalmistuslaite sekä poppikone. Näillä avuilla on ennenkin päästy pitkälle ja tällä kertaakaan ei homma kaatunut huoltoon.
Kierrokset kertyivät tasaisesti ja koko ajan oli joku hankkimassa lisämetrejä joukkueelle. Suurempia vastoinkäymisiä ei joukkue kokenut, muutamia pintanaarmuja aiheuttaneita mukkelismakkeliksia lukuun ottamatta ei kummempia vahinkoja sattunut. Välineet kestivät ja eivätkä renkaat puhjenneet. Terveydentilan ja satulaa vasten olevien lihasten kivunsiedosta riippuen kierroksia kierrettiin 4-8 polkijasta riippuen. Kokonaiskierrosmäärä joukkueella oli 46, mikä oli eniten kuntosarjassa. Kilpasarjassa kierroksia kertyi hieman enemmän. Voittajajoukkue kiersi radan 58 kertaa vuorokauden aikana. Kaikki tulokset on luettavissa kisan nettisivuilta.
Palkintoja ei kuntosarjassa jaettu, vaan tässä yhteydessä piti luottaa arpaonneen... Tältä osin kaikki kuumeilun takia pois jääneet ja jo aikaisemmin pois lähteneet olisivat voittaneet arpajaispalkintoja. Onneksi kuitenkin paikalla olleista Iltsu kävi pokkaamassa itselleen päähineen ja vähän ketjurasvaa!
Erittäin positiivinen reissu!